Starejši se ne damo, mi vozimo…

Prvi torek v novembru smo se člani Društva Univerza za tretje življenjsko obdobje Ivančna Gorica seznanili z novostmi v cestno-prometnih predpisih. Nazorno, ilustrirano z računalniško projekcijo ter dopolnjeno s humorjem nam jih je prikazal Robert Mašera, direktor in inštruktor vožnje iz INTI Prah Krško.

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Filament.io 0 Flares ×

Kaj smo izvedeli novega? Opozoril nas je na nekaj novih svetlobnih prometnih znakov, kot so nasproti vozeče vozilo, medved, žabe itd., ki zasvetijo, ko se pojavi nevarnost. Spomnil nas je, da sta »stop znak« in znak »nimaš prednosti« enakovredna. Pokazal nam je nekaj primerov obnašanja v križiščih, predvsem desno pravilo in pravilo srečanja. Obudili smo spomin na čase, ko so promet v križiščih še urejali policaji, kar se sedaj zgodi v izjemnih situacijah.

Krožišča so za nekatere starejše problematična, saj so novejša kot vozniški izpiti mnogih od nas. Če je krožišče enopasovno, problemov ni, ti se pojavijo, če je dvopasovno. Kako se v njih obnašati, smo videli na računalniški simulaciji. Več pozornosti zahtevajo t.i. »turbo« krožišča. Na teh se je treba razvrstiti na pravi pas že pred uvozom vanje in pri tem ne spregledati talnih oznak ter kažipotov, saj so pasovi ločeni s fizičnimi ovirami.

Vožnja po avtocesti je tudi problem starejših, predvsem uvoz nanjo. Slišali in videli smo, da je treba uvozni pas prevoziti do konca s primerno hitrostjo, pred vključitvijo pa poleg zrcal pogledati tudi prek rame, da se izognemo mrtvemu kotu. Na avtocesti vozimo po voznem pasu z omejitvijo 130 km/uro, pri čemer panika ni potrebna, saj je to najbolj varna cesta. V megli in vidljivosti, slabši od 50 m, je omejitev hitrosti 50 km/uro.

Slišali smo še nekaj o »akvaplanu« – vodnemu klinu, ko zaradi vode na cesti gume zgubijo stik s cestiščem. To je lahko pogubno pri hitrosti, večji od 80 km/uro, saj avto nekontrolirano zdrsne. Nazorno smo videli, kaj pomeni reakcijski čas, to je čas, ko zaznamo oviro pa do zaviranja, in kakšen je pri različnih hitrostih. Ta čas lahko podaljšajo utrujenost, alkohol, bolezen, telefoniranje, pa še kaj. Reakcijska pot je odvisna od človeka, medtem ko je zavorna pot odvisna od avtomobila. Obe poti skupaj pa sestavljata pot ustavljanja.

Poleg humorističnih vložkov, s katerimi je Robert Mašera popestril svoja izvajanja in pritegnil našo pozornost, smo slišali tudi nekaj resnic, kot n.pr. to, da vozijo ženske veliko bolj varno kot moški. Karamboli nastanejo zato, ker nekdo greši (ni pa nujno, da je ravno on žrtev!). Problem ni hitrost sama, temveč to, da se je voznik ne zaveda. Vid ni enako kot zaznava, hkrati je možno zaznati največ 2 – 3 prometne znake.

Predavanja se je udeležilo 38 članov društva, 11 od teh se jih je prijavilo za testno vožnjo z inštruktorjem. Zanimivo bo, če se bo kdo od njih oglasil s svojo izkušnjo, saj bo ta nadvse dragocena tudi za druge.

Ivančna Gorica, 7. 11. 2017

 

Joža Železnikar

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja